לשאלה “האם איפור קבוע הוא קעקוע” ניתן להתייחס משתי נקודות: בפן הפרקטי והטכני, האם תהליך האיפור הקבוע נעשה בדומה לתהליך עשיית קעקוע או לא. בפן ההלכתי – האם איפור קבוע עונה להגדרות הקעקוע שאסור לפי התורה שיש להתירו.
אחד ההבדלים העיקרים בין איפור קבוע לכתובת קעקע היא עומק הפיגמנט (צבע) המוחדר ומשך התקופה של הפיגמנט מתחת לפני העור. איפור קבוע מוחדר לשכבה (חיצונית) הראשונה של העור הקרויה האפידרמיס, התאים בשכבה זה מתחלפים באופן תדיר על כן איפור קבוע המוחדר לשכבה זו ידהה בהדרגה משכבה זו על להיעלמותו. לעומת זאת כתובת קעקע היא למעשה פיגמנט המוחדר לשכבה בעומק העור הנקראת דרמיס, שכבה זו אין התחלפות תדירה של תאים על כן קעקוע מתמקם לצמיתות.
סיכונים באיפור קבוע
יש להוסיף בנוסף כי הסיכונים אשר קיימים בעת עשיית איפור קבוע זהים לסיכונים אשר קיימים בעת עשיית קעקוע כגון הצטלקויות, קילופים, זיהומים וכדומה. לפיכך, יש להקפיד לפנות לאמן מנוסה ומקצועי בכל תחום האיפור הקבוע. אלו ישמרו על תקני הבטיחות הדרושים ויקפידו להשתמש בחומרים סטריליים ואיכותיים בלבד.
הסתכלות מבחינה הלכתית
הרב עובדיה יוסף מותיר איפור קבוע מכמה סיבות, אין זה מוחלט שאיפור קבוע הוא קעקוע שכן התמקמות הפיגמנט באיפור קבוע היא רדודה (שכבת האפידרמיס) לעומת קעקוע המוחדר לעומק העור בשכבת הדרמיס.
מבחינת צורת האיפור קבוע סבורים שיש להתירו שכן אינו נועד לעבודת אלילים וכל עוד אינו מורכב מאותיות ואינו למטרת סגידה ונועד לאסתטיקה או לרפואה יש להתירו
הרב מרדכי אליהו סבור כי בשל העובדה כי איפור קבוע אינו נשאר על הגוף לצמיתות (יורד לאחר כ- 2 שנים בממוצע) והואיל והוא אינו נחשב לנוי, הוא אינו נחשב קעקוע ומותר לעשותו. לסיכום, רבנים בניהם הרב עובדיה והרב מרדכי אליהו מתירים איפור קבוע שכן אינו נחשב קעקוע ומותר לעשותו.